Slider

Tradisjon og Innovasjon

Sjøl om Saga Fisk er en forholdsvis ung bedrift, er tradisjon et viktig ord for å beskrive oss.

Hovedproduktet vårt, tørrfisk, har lang tradisjon. Dessuten kan nevnes at hovedaksjonær, Erling S. Falch, er sjette generasjon fiskekjøper. Hans forfedre etablerte seg på de små øyene øst i Lofoten som utgjør det lille fiskeværet Risvær, allerede i 1802. Her kjøpte de fisk, drev poståpneri, butikk og skipsekspedisjon.

Om Erling sin oldefar, Kristen Falch (1839-1918), fortalte hans datter, Maren, i 1993:

"En av mine første erindringer er at pappa tok trillebåra og meg med og gikk sørover øya til jektnaustet (...) De fortalte at da pappa var 18 år, førte han jekta nedover til Bergen med klippfisk og tørrfisk og varer til butikken tilbake (...) Både bestefar (Jonas Falch 1810-1907) og pappa kjøpte fisk. Jeg husker at vi hadde hjeller langs hele sørsundet."

Erling S. Falch startet med fiskekjøp i Svolvær i 1992, i Falch Svolvær AS. Fiskebruket på Risvær ble lagt ned i 1995.

Men også ordet "innovasjon" er med på å beskrive Saga Fisk. Dette fordi selskapets viktigste vare, apama produktene, er nye produkter i Norge. Da Saga Fisk åpnet tørkefabrikken i 2012, var dette noe helt nytt i landet. Man lager produktene under kontrollerte forhold, slik at man oppnår en jevn og god kvalitet. Dette er en nyvinning i forhold til å tørke fisk og fiskehoder ute i vær og vind. Vi arbeider også med å komme inn på nye markeder og å utvikle nye produkter.

Slik binder vi sammen tradisjon og innovasjon.

Bildet viser tørrfiskhoder Kristian Magnus Kanstad  (1907–1983)